L'Eixample | Hop on Hop off Barcelona

10/03: amb motiu de la Zurich Marató de Barcelona, el Barcelona Bus Turístic prestarà servei a partir de les 13 hores, aproximadament.

12/03: a causa del partit del FC Barcelona a l'Estadi Olímpic, la Ruta Vermella no donarà servei a la zona de la plaça d'Espanya i Montjuïc a partir de les 18 h.

 

L'Eixample

Un pla urbanístic únic constitueix l’esquelet de la Barcelona moderna

Hola Barcelona, your travel solution

Un gran districte vertebrat per illes octogonals i vèrtexs truncats en forma de xamfrà concentra bona part dels edificis amb valor patrimonial de la ciutat. Concebut per l’enginyer i urbanista Ildefons Cerdà, l’Eixample és fruit de l’esplendor burgès de la Barcelona de la segona meitat del segle XIX, del trencament de la ciutat amb el seu passat medieval i de la voluntat d’esdevenir una ciutat moderna.

Barcelona Bus Turístic, a l’app Hola Barcelona

La teva app per visitar la ciutat amb el Barcelona Bus Turístic: rutes, parades i llocs més emblemàtics. També hi portaràs els teus bitllets còmodament!

Què visitar a l’Eixample?

És gairebé impossible visitar Barcelona i no trepitjar l’Eixample, veritable columna vertebral de la ciutat que coneixem avui.

L’augment de la població i l’empitjorament de les condicions de salubritat dintre del recinte emmurallat van fer necessari un pla d’expansió urbana. L’ajuntament va obrir un concurs públic per dissenyar la urbanització de 1100 hectàrees de terreny que es trobaven entre el poble de Gràcia i la Ciutat Vella i, tot i que el guanyador va ser Antoni Rovira i Trias amb un projecte de malla circular que creixia radialment, des del govern central es va imposar el pla d’Ildefons Cerdà.

El Pla Cerdà seguia criteris hipodàmics, amb una estructura en quadrícula en la qual les illes de cases tenien xamfrans de 45° per a permetre una millor visibilitat. La màgia de Cerdà està en el fet que va engendrar una ciutat igualitària, on els serveis públics es repartirien uniformement per tots els racons i on l’habitatge ocuparia un lloc privilegiat. El disseny urbà de Cerdà manca d’un centre, aprofita al màxim la direcció dels vents per facilitar l'oxigenació i neteja de l'atmosfera i assigna un paper clau als parcs i als jardins interiors de les illes d’edificis. Seguidor dels moviments higienistes, Cerdà va voler protegir especialment els espais de la vida privada i va projectar edificis plurifamiliars que s’aplegaven en dues rengleres al voltant d'un pati interior a través del qual tots els habitatges rebien sol, llum natural i ventilació.

A més dels aspectes higienistes, el plànol proposat per Cerdà es va avançar al seu temps pel que fa a la mobilitat. Va definir una amplada de carrers absolutament inusitada, d’entre 20 i 60 metres, en part per fugir de la inhumana densitat que vivia la ciutat, però també pensant en un futur motoritzat, per la qual cosa va dissenyar cruïlles amb xamfrans. També va tenir en compte el creixement futur de la urbs, per això la seva quadrícula de d’illes de cases octogonals amb jardins interiors estava pensada per poder ser reproduïda fins a l’infinit.

Les muralles de Barcelona van començar a enderrocar-se l’any 1854. El 1860 la reina Isabel II col·locava la primera pedra de l’Eixample, però el desplegament del Pla Cerdà va durar quasi un segle. Al llarg de tot aquest temps, el disseny original s'ha anat transformant per causa dels interessos dels propietaris del sòl i pel creixement de la població. No obstant les modificacions, avui dia la quadrícula d’Ildefons Cerdà és l’estructura distintiva de Barcelona arreu del món i el fonament sobre el qual descansa una gran part dels monuments més importants de l’època daurada del modernisme, com la Sagrada Família, La Pedrera o la Casa Batlló.

 

Com arribar a l’Eixample?

La parada Casa Batlló – Fundació Antoni Tàpies de la Ruta Vermella i de la Ruta Blava del Barcelona Bus Turístic us deixa al mateix cor del districte!

 

Per als més curiosos

  • Sabies que: Quan el govern central va aprovar el pla d’Ildefons Cerdà, moltes van ser les veus en contra. La principal crítica que se li feia era que es tractava d’un pla “massa igualitari” on els ciutadans compartien un mateix espai sense concessions de classe. Als crítics els indignava que el concurs l’hagués guanyat un socialista, seguidor de les idees utòpiques de Saint-Simon i Cabet.
  • Consell del barceloní: Una de les millors maneres de descobrir l’urbanisme de l’Eixample és pujar en alguna de les terrasses dels molts hotels que hi ha a la zona. Només des de les altures es veu com de perfecte és el disseny!
  • Imprescindible per: Entendre per què Barcelona té aquesta forma tan característica.