Casa Lleó i Morera | Hop on Hop off Barcelona

15/12: a causa del partit del FC Barcelona a l’Estadi Olímpic, la Ruta Vermella no donarà servei a la zona de la plaça d’Espanya i Montjuïc a partir de les 16 h.

  • Inici
  • Casa Lleó i Morera

Casa Lleó i Morera

Molt més que una simple remodelació

Hola Barcelona, your travel solution

La Casa Lleó i Morera de Lluís Domènech i Montaner, ubicada a la zona privilegiada del Passeig de Gràcia, és veïna de la Casa Amatller, planejada entre 1898 i 1900 per Josep Puig i Cadafalch, i de la Casa Batlló, realitzada per Antoni Gaudí entre 1904 i 1906.

Tots tres edificis modernistes van competir a l’època per veure quin era el millor. Tanmateix, va ser la Casa Lleó i Morera la que va rebre, el 1906, el premi del concurs anual d'edificis artístics atorgat per l'Ajuntament de Barcelona.

Barcelona Bus Turístic, a l’app Hola Barcelona

La teva app per visitar la ciutat amb el Barcelona Bus Turístic: rutes, parades i llocs més emblemàtics. També hi portaràs els teus bitllets còmodament!

app Hola Barcelona

Per què veure la Casa Lleó i Morera?

La Casa Lleó i Morera és, com la Casa Batlló i la Casa Amatller, fruit de la remodelació d’un edifici ja existent al bell mig del Passeig de Gràcia. La seva propietària, Francesca Morera, va encarregar-ne la remodelació a Lluís Domènech i Montaner l’any 1902, però no la va veure finalitzada perquè va morir abans. Va ser el seu fill, Albert Lleó i Morera, qui es va fer càrrec de les obres, donant-li el nom amb el qual se la coneix actualment.

Durant els quatre anys que van durar les obres, Domènech i Montaner va projectar una reforma integral de l’edifici, utilitzant una gran varietat de materials, i es va envoltar d’artistes i artesans reconeguts, com l’escultor Eusebi Arnau, el mosaïcista Mario Maragliano i l’ebenista Gaspar Homar, entre d’altres.

Domènech i Montaner va trencar amb la regularitat de la distribució i mida de les finestres originals, canviant-ne la composició en cada pis. A la planta baixa va fer grans obertures amb arcs carpanells, on va incorporar dues figures femenines, obra de l’escultor Eusebi Arnau, que posteriorment van ser destruïdes. Els pilars sobre els quals se sustenten els arcs estan decorats amb lleons i flors de morera, símbols dels cognoms del propietari. Al pis principal trobem una tribuna cilíndrica amb quatre columnes, rematada pel balcó del primer pis, on els balcons són allargats, mentre que en el segon pis, són arrodonits. Destaquen les figures de quatre dames esculpides per Arnau, que representen els avenços tecnològics de l’època: la fotografia, l’electricitat, el fonògraf i el telèfon. La façana està coronada per un templet que excedia l’alçada permesa per l’Ajuntament de Barcelona i pel qual es va haver de demanar el permís necessari.

L’esclat del Modernisme el trobem a l’interior, amb un dels conjunts millors conservats de la ciutat: vitralls, mosaics, ceràmica, escultura, fusta, marbre, esgrafiat… La casa no és visitable avui dia, però gran part del mobiliari original es conserva al Museu Nacional d’Art de Catalunya. Entre ells hi ha alguns dels millors exemples dissenyats per Gaspar Homar, decorats amb talles en fusta, marqueteria i, fins i tot, vitralls encastats. Es tracta d’un exemple clar de la col·laboració estreta entre l’arquitecte Domènech i Montaner i el seu ebenista.

 

Com arribar a la Casa Lleó i Morera?

Per arribar a la Casa Lleó i Morera haureu de baixar a la parada de Casa Batlló  – Fundació Antoni Tàpies de les Rutes Vermella i Blava del Barcelona Bus Turístic.

 

Per als més curiosos

  • Sabies que: Pau Audouard, fotògraf oficial de l’Exposició Universal de 1888, va instal·lar el seu estudi a la Casa Lleó i Morera. Va ser un dels retratistes de la Barcelona de canvi de segle i entre els seus retrats se’n conserva un de Gaudí a poc d’acabar els seus estudis d’arquitectura.
  • Consell del barceloní: Tot i que en l’actualitat la Casa Lleó i Morera no està oberta al públic, podeu fer una visita virtual molt recomanable.
  • Imprescindible per: Completar el recorregut de l’Illa de la discòrdia.